miercuri, 22 decembrie 2010

lockdown

in ultimii trei ani mi-au trecut prin mana cateva zeci de biciclete ... unele inca le mai am .... altele o sa le am toata viata ... iar de altele m-am despartit cu greu si le-am vandut sau le-am dat cadou ... cel mai important e ca am avut uimitorul noroc de a nu mi se fura nici macar una in tot timpul asta :D

stiu ca atunci cand folosesti bicla zilnic si o ti legata afara tot timpul e un lucru aproape inevitabil ... pana tot pierzi macar una ... problema/intrebarea e "cand" nu "daca" ... d-aia zic ca a fost un noroc ca am scapat pana acum .... cu toate astea norocul ti-l mai faci si singur si daca ai o bicicleta la care ti cu adevarat nu strica sa o legi cat mai bine

de fapt a fost una .... prima pliabila a iuliei (am o relatie foarte apropiata si cu bicicletele iuliei si intr-un fel le consider si ale mele :D) ... nu era cine stie ce bicicleta , un metropolis cu roti de 20 si suspensie pe spate ... era incredibil de grea, cu componente mediocre dar avea o culoare foarte dragutza (un verde metalizat) si mai ales era personalizata de iulia cu tot felul de stickere adorabile ... cosuletze si alte accesorii
era bicicleta ei, transportasera pisici impreuna si aveau deja o gramada de amintiri comune .... a si plans putin cand a ajuns in fata blocului si a descoperit ca bici nu mai e ... ramasese in urma ei doar un antifurt d-ala cablu taiat in 3 bucati :)... am impresia ca inca mai are pe balcon o bucata din el :D

in timp am dezvoltat o adevarata paranoia legata de siguranta bicicletelor noastre si a trebuit sa adun o adevarata colectie de antifurturi :) ... mai ales ca de cel putin doi ani o bicicleta de-a iuliei si una de-a mea isi petrec noptile afara .... ca sa fiu sigur ca sunt mereu la indemana si nu mi-e lene sa le car de la etajul 4 pe scari

unele sunt mai mari si grele, altele mici si usoare, unele din otel solid, altele din cabluri impletite .... toate au rostul lor, indeplinesc sarcini distincte dar lucreaza impreuna pentru sanatatea mea mentala si siguranta bicicletelor :D

ca strategie de securizare incerc sa combin mereu cel putin 2-3 tipuri diferite de antifurt .. sa zicem ulock+cablu+ringlock la roata din spate ... ideea principala e ca fiecare antifurt e vulnerabil la o unealta anume si sunt sansele mai mici ca un hot ocazional sa care dupa el (intamplator) si bomfaier si boltcutter si flex si tot ce ar mai avea nevoie ca sa taie toate astea suficient de repede

Ulock

artileria grea e reprezentata de ulock-uri si piesa de rezistenta e fara indoiala uriasul antifurt galben :D ... un kryptonite new york 3000 .... aproape 2 kile de otel ultramegaspecial cu un cilindru de blocare absolut impresionant si cu rating Sold Secure Gold / ART 4 Star / VdS Klasse B+
il am de 3 ani si ceva ... in tot timpul asta a stat numai afara expus la elemente si la cele mai teribile conditii meteo ... i-am dat pe mana tot felul de biciclete si am avut incredere in el sa pazeasca tot de la de rosa pana la ukraina :)
nu s-a plans niciodata (chiar daca arata mai ponosit si neingrijit), nu am gasit niciodata pe el urme de agresiune (cred ca majoritatea hotilor sunt intimidati de dimensiunea lui si prefera sa gaseasca o bicla legata cu ceva mai abordabil)
la capitolul mentenanta nu are nevoie decat de cateva picaturi de ulei din cand in cand ... sau niste puverizari ocazionale de wd40 ... eventual ceva mai dese iarna ca e predispus la inghetz ... cel mai naspa e cand intra apa si ingheata in gaura cheii ... el are un capac glisant care acopera gaura cheii dar de cele mai multe ori uit eu sa-l folosesc :D
pana si cheile sunt foarte solide si par de calitate (multe modele mai ieftine au niste cheite fragile si distruse care de multe ori se rup si blocheaza incuietoarea) ... si in plus una din cele 2 chei are mica lumina incorporata (foarte utila noaptea... sau in general cand legi in locuri intunecoase)

dupa cum am spus inca de la inceput, e un antifurt greu (1.7 kg) asa ca nu-l car dupa mine decat atunci cand sunt cu biciclete dotate cu portbagaj ... ma enerveaza la culme sa-l tin in rucsac sau geanta si mi se pare incomod si inestetic cand e prins de cadrul bicicletei

e un antifurt atat de solid incat trebuie sa te obisnuiesti cauti/gasesti si sa legi de obiecte cel putin la fel de rezistente .... adica de multe ori e mai usor sa tai un gard decat un ulock de caliatate
e suficient de lung/lat cat sa pota fi prins fara probleme de tot felulde stalpi de semne de circulatie si chiar de stalpi de semafoare (gen grosimea aia) sau pomi mai tineri :D
o tehnica foarte buna e cea recomandata de sheldon brown si reluata de tot felul de bloguri coolene ... care iti permite sa asiguri si roata si cadrul de un punct fix folosind un singur lacat
cand chiar nu am un stalp solid dar nu foarte gros prefer sa leg ulock-ul freestanding (prin cadru si roata din spate) si folosesc un cablu mai lung si flexibil ca sa prind toata treaba de un punct fix
* *
*

urmatorul e un BBB u-vault.... e cam de doua ori mai subtire decat kryptonite si cred ca nici otelul folosit nu e la fel de dat draq ... desi e indiscutabil mai vulnerabil
cu toate astea e suficient de gros cat sa rupi in el cateva panze de bomfaier pana te enervezi si cauti o scula mai serioasa
e bun ca antifurt secundar sau pentru legat biciclete mai putin atragatoare ... si la capitolul avantaje tre sa mentionez ca e ceva mai lat (deci permite legarea de stalpi mai grosi) si e mai usor de carat ... de asemenea are o parte rotativa care protejeaza gaura cheii de praf/mizerie/gheata/sau guma pusa de vreun retard
ultimul si cel mai portabil dintre ulock-uri e un Trelock extrasafe .. e mai lung decat celelalte doua .. e si mai subtire (dar daca e sa ma iau dupa reputatia producatorului ar trebui sa fie mai ok decat ala bbb) si il folosesc mai ales cand am nevoie sa leg doua biciclete intre ele ... sau ca varianta portabila atunci cand sunt cu o bicicleta mai sportiva si nu am portbagaj pentru ceva mai serios
* *
*


nest in line avem un antifurt mai special ... care e mai mult o alarma ... deci are un rol mai activ :)
cablul are 4 metri lungime si foarte subtire (deci poate fi trecut si prin cadrul seilor brooks, sau prin alte spatii unde nu incape un antifurt mai trainic)
partea cea mai interesanta e ca atunci cand este taiat mai mult de jumatate se intrerupe un circuit electric si incepe o galagie infernala ... 120 de decibeli dupa cum scrie si pe eticheta ... trebuie doar sa ai grija sa schimbi bateria din cand in cand :)
e fara discutie un antifurt secundar si functioneaza ca o momeala ... sa zicem ca vrei sa furi niste biciclete de pe casa scarilor de la et 4 :) ... si sunt legate su 5-6 antifurturi diferite ... cel mai probabil o sa incepi cu cel mai mic si vulnerabil ... si cand o sa se dezlantuie tot iadul de decibeli o sa renunti si o sa fugi ca disperatul fix in fata vecinilor treziti de galagie :D .... cel putin asa sper eu sa functioneze toata treaba ... desi as prefera sa se intample niciodata :))))
oricum e o chestie utila si poate fi folosit si la camping ca e lung si-l poti trece prin tot felul de scaune, mese, corturi, legaturi de snowboard ... si ce mai ai tu de securizat
si acum cablurile ....
in principiu am o parere proasta despre antifurturile cu cablu si nu as lasa o bicicleta afara peste noapte legata doar cu un astfel de lacat
sunt vulnerabile ... chiar si alea din otel de calitate ... si pana la urma nu e nevoie decat de suficienta rabdare si un cleste d-ala industrial ca sa tai unul
alea ieftine sunt niste glume proaste si le tai si cu unghiera daca te enervezi :)

chiar si asa sunt cateva companii care ofera modele de top cu cabluri ... de obicei impletite intr-un patern complicat si fabricate din otel superrezistent
avantajele principale sunt greutatea mai mica si flexibilitatea mai mare fata de ulock-uri ... sunt recomandate ca antifurturi auxiliare (legat roti, sei si alte componente care se pot demonta usor)
bbb-ul de mai jos e cel mai gros cablu pe care l-am avut in viata mea ... e mai gros decat kryptonite ... e format din jdemii de fire subtiri de otel invartite impreuna ca sa formeze niste cabluri ... care cabluri sunt impletite intre ele ca sa formeze un supercablu :D
fiind atat de masiv este aproape la fel de greu ca un ulock de top asa ca nu intra in categoria portabile .... il folosesc tot la biciclete de oras dotate cu cos sau portbagaj

urmatorul e un cablu destul de subtire dar foarte lung pe care-l fososesc pentru roti si accesorii ... mai ales cand sunt 2-3 biciclete una peste alta si am nevoie de 2 m de cablu ca sa le cuprind
l-am luat la ofeerta de pe chainreaction la un pret suficient de mic cat sa trec cu vederea ca nu am nevoie de el cu adevarat :) .... pana la urma merita cumparat si la pret intreg :D
cand ies cu moultonul/de rosa/anquetil trelock-ul asta cu cifru e preferatul meu ... mai ales daca nu am de gand sa las bicicleta afara decat cel mult cateva min pana intru sa-mi iau tigari sau ceva :D
e treelock deci pot sa am cat de cat incredere ca e din materiale de calitate, e suficient de gros cat sa nu te incumeti sa-l ataci cu o simpla foarfeca de tabla si e suficient de usor cat sa-l arunc in geanta /rucsac si sa uit de el ... plus ca e cu cifru deci nu tre sa ma mai stresez daca mi-am luat cheile sau nu
ultimul si cel mai patetic :D
un distrus de cablu chinezesc ... doi lei costa - doi lei face .... cred ca pot sa-l rup si cu puterea mintii :D
cu toate astea functioneaza impotriva boilor oportunisti pe care nici macar nu-i pot numi hoti dar care ar fura orice cacat atata timp cat nu e legat intr-un fel .... si ma refer aici la tot felul de cosuri , cosuletze , genti si gentutze care ne fac viata mai usoara si bicicletele mai ale noastre :D
pe langa solutiile prezentate mai sus mai avem si un comando de ringlock-uri ....toate bicicletele noastre de oras sunt dotate cu antifurt fix la roata din spate ... asa cum ii sta bine unei adevarate bicle de oras
am pierdut odata cheia de la unul asa ca stiu din proprie experienta ca sunt infiorator de greu de taiat :D ... tre sa decupezi cu flexul carcasa aia si sa tai cu bomfaierul inelul de otel ... oribil

am destul de multa incredere in ele si mai ales cand e vorba de biciclete de oras (care sunt grele si mari by default) ... asa ca pot sa intru linistit sa iau o apa si sa las bicicleta in fata magazinului sprijinita pe cric si cu roata din spate blocata ... e putin probabil sa si-o doreasca cineva suficient de mult cat sa ia in carca o bicicleta de 20+ kile si sa fuga cu ea printre masini :D
la kildemoes,grand tourist si batavusul iuliei am unele mai discrete si mai usoare in timp ce la bicla de posta si la bicicleta get a pet am unele masive potrivite bicicletelor utilitare :)

ca orice bike nerd am tot timpul o lista de antifurturi pe care mi le doresc :)
la capitolul big guns vreau abus granit
si un lantzau d-ala cu zale uriase
amandoua sunt putin cam overkill pentru hotii de pe la noi dar imi place efectul dramatic :))

de asemenea as fi curios cum sunt alea pliabile .... gen abus bordo
par sa combine rezistenta unui ulock cu flexibilitatea unui clablu ... da sunt sigur ca sunt o gramada de dezavantaje si nu e asta sfantul graal al antifurturilor

cam atat pentru azi ... oricum m-am lungit mai mult decat as fi crezut ... nu uitati sa legati bine bicicletele daca plecati la munte sau petreceti craciunul in alta parte ... am vazut prin filme ca e o perioada activa pentru hoti ... si bicicletele nu stiu sa se apere cand sunt home alone :D

3 comentarii:

  1. - imi place ca in principiu prezinti corect problema "ingineriei securitatii";
    - totusi ai uitat sa spui ca o idee ar fi sa conducem bicilete care sa nu merite furate sau daca sunt furate sa nu ne para rau de ele; sunt biciclete pe la 150 RON foarte decente pentru "urban comuting" :)
    - o intrebare: ce se intampla cu sistemul de ala de incuitoare cu alarma daca atacam insusi alarma: bateria sau difuzorul ? ai incercat ?

    RăspundețiȘtergere
  2. n-am zis de un beater ieftin si neatragator pentru hoti? .... mi-a scapat ... clar e o solutie ... mai ales pentru bicicletele de munca/ploaie ... legate afara tot timpul
    chiar si asa am o limita personala si nu prea pot sa ma bag la biciclete total distruse si ingrozitor de urate (gen dhs-uri d-alea cu cadru in Y) ... adica inteleg ca e bicicleta de sacrificiu da tot tre sa-mi faca placere sa o folosesc ... tre sa te gandesti ce a mai important ... sa nu-ti para rau cand ti=o fura sau sa nu-ti para rau de fiecare data cand mergi pe ea si sa te bucuri putin cand te scapa un hot de ea :)

    e bine ca majoritatea bicicletelor de oras nu sunt foarte atragatoare pentru hotii de pe la noi (cel putin nu inca)si poti sa folosesti oarecum linistit o bicla de calitate dar cu vopseaua mai ponosita ...
    n=am mai vazut de ceva timp o bicicleta decenta la 150 de lei ...pana si aia de pe okazii care aduc camioane de bicle furate de pe afara s-au prins ca valoreaza mai mult ... dar sunt sigur ca exista :D

    depinde acum si cum privesti treaba cu biciclitul urban .... daca o arzi mai pe filmul sportiv/ocazional/recreational o sa alegi sa investesti f mult in bicla "de buna" (fie ea mtb de top sau cursiera profi) pe care o folosesti cand si cand (destul de rar ... si atunci in cadru organizat ... cand iesi la "ture") si disproportionat de putin in "bicla de zi cu zi" ... pentru ca oricum nu folosesti bicla zilnic :D

    pe de alta parte daca esti un commuter dedicat si faci zilnic o naveta de cateva zeci de km... indiferent de vreme & stuff ai nevoie de o bicicleta de calitate care sa-ti asigure o naveta placuta si eficienta ... si ajungi sa investesti mai mult in bicicleta utilitara decat in aia sportiva ...
    cand munceam si aveam o naveta zilnica de 30 de km luam foarte in serios drumul asta si bicla pe care il faceam ... chiar nu-mi permiteam sa folosescv un harb care sa se strice odata la doua zile ... sau vreun mtb distrus pe care sa-mi ia 2 ore sa fac drumul asta :)

    de asemenea daca faci pasul decisiv si alegi sa o arzi fara masina si sa te deplasezi exclusiv cu bicicleta (gen sa=ti faci toate drumurile pe bicla ... si alea lungi si ale scurte) ai nevoie de o bicicleta de calitate care sa reziste la un regim intens de utilizare si pe care sa te poti baza ... si cel mai important, sa-ti produca si o oarecare bucurie atunci cand sunteti impreuna :D

    legat de alarma
    e destul de greu sa ajungi la baterie ... care e inchisa intr-un compartiment securizat accesibil doar cu cheia
    ca sa ajungi la el trebuie sa desfaci toti cei 4 m de cablu sa bagi cheia ... sa o lasi in pozitia deschis ... si abia atunci sa fortezi cu un obiect dur ca sa scoti capacul frontal
    in caz ca e total neclara exlicatia mea ai o schitza si niste instructiuni la ei pe site ( http://www.lockalarm.com/lockalarmcablelo.html ) ... difuzorul e si mai greu accesibil
    (bateria am schimbat-o de 2 ori pana acum ... si e destul de greu de ajuns la ea si cand ai cheia si respecti toti pasii :D ... la difuzor nu am umblat niciodata pana acum ... are un buton de volum dar mi se pare stupid ... de ce as vrea sa dau mai incet o alarma pe care am cumparat-o tocmai pentru ca e mega zgomotoasa :))

    numai bine

    RăspundețiȘtergere
  3. maoaaaa ...iar m-am intins la un comentariu cat china ... asa fac mereu :D
    pe scurt, daca o bicicleta nu merita sa fie furata sunt sanse destul de mari sa nu merite sa fie folosita ... si, cel mai important, daca ti se fura o bicicleta si nu-ti pare rau de ea deloc inseamna ca nu era cu adevarat bicicleta ta ... indiferent de pret & stuff :)

    RăspundețiȘtergere